Muzikoterapie
Muzikoterapie je nedílnou součástí výuky na naší škole. Je prokázáno, že hudba uvolňuje stavy napětí, má vliv na krevní oběh, proniká do hlubších vrstev než mluvené slovo, ovlivňuje srdeční rytmus, krevní tlak, dýchání, svalový tonus, termoregulaci, zmírňuje strach, úzkost, atd.. Léčebné účinky hudby byly zmiňovány již v Bibli, kde David léčil hrou na harfu krále Saula.
Naše učebna muzikoterapie nabízí celou škálu hudebních nástrojů: clavinovu, kytary, klávesy, zvonkohry, orfovy nástroje, tibetské mísy, djembe, dešťové hole atd.. Díky kvalitnímu vedení zkušených pedagogů mají žáci možnost prožít, procítit a hudebně se projevit.
Canisterapie
Canisterapie je název pro metodu pozitivního psychosociálního a fyzioterapeutického působení na potřebné osoby, prostřednictvím speciálně vedeného a cvičeného psa (canis = latinsky pes).
Canisterapie má vliv na psychologickou a sociálně-integrační stránku člověka. Pro naše žáky je canisterapie součástí rehabilitace, protože napomáhá procvičování některých částí těla. Velmi významnou a úspěšnou metodou je polohování. Uplatňuje se také jako pomocná psychoterapeutická metoda při řešení různých situací v případě, že jiné metody nejsou účinné nebo použitelné. Canisterapie zná tyto formy: aktivace, terapie, edukace a krizová intervence.
Canisterapeut může psem aktivovat myšlení, paměť, komunikaci, učení se (mluvenou řeč, neverbální projevy atd.) ale i motoriku (chůzi, pohyb paží, rukou a prstů atd.). Formou terapie – po stanovení si cíle s klientem – lze úzce spolupracovat s logopedem, fyzioterapeutem, pedagogem, psychologem, ergoterapeutem, gerontologem, psychoterapeutem, zdravotním personálem atd.
Canisterapii lze úspěšně zařadit do okruhu sociální rehabilitace. Vykonavatel této činnosti však
musí mít kompetence v oblasti kynologie a etologie psa i sociálních dovedností (komunikace
s lidmi, empatie, zvládání krizových situací, náhled do psychologie člověka, znalost diagnóz zejména cílové skupiny, kterou psem ovlivňuje apod.).
Polohování - technika polohování v canisterapii značí zejména dvě techniky – polohování relaxační a polohování rehabilitační. V obou případech speciálně trénovaného psa na tuto techniku „přikládáme“ pokud možno k odhaleným částem těla, které chceme stimulovat = prohřát, uvolnit, aktivovat, aby si je žák uvědomil. Pes má fyziologickou tělesnou teplotu oproti člověku o cca 1,5–2 stupně Celsia vyšší. Dochází k prohřátí a hlubokému prožitku v místech kontaktu se psem (tj. v ohybu kolenou, boky těla dítěte ležícího na zádech či na břiše, záda žáka ležícího na boku, plosky nohou, šíje, tvář a temeno…). Ideální je obložit dítě více terapeutickými psy. Největší výsledky jsou vidět u dětí trpících svalovými křečemi (spasticita) nebo třesem. Polohování je pro psa velmi namáhavé, nemělo by trvat déle než 15–25 minut v kuse. Běžně se výsledky polohování začínají projevovat již po 7. až 12. minutě. Úkon by měl probíhat v teplém, příjemném prostředí bez rušivých vlivů (ruch – pohyb, pach, zvuky), jinak nemá účinnost. Tato technika byla poprvé zveřejněna a popsána v ČR – v Brně, českými canisterapeuty, existuje ve fyzioterapii již od 50. let 20. století.
Bazální stimulace
Ve třídách jsme zařadili koncept bazální stimulace. Všichni zaměstnanci školy prošli základním akreditovaným i nástavbovým akreditovaným kurzem bazální stimulace I. a II. Na základě supervize ze dne 10. ledna 2017 byl škole udělen certifikát PRACOVIŠTĚ BAZÁLNÍ STIMULACE.
Bazální stimulace je koncept, který podporuje v nezákladnější (bazální) rovině lidské vnímání a komunikaci. Každý člověk vnímá pomocí smyslů, smyslových orgánů, které vznikají a vyvíjejí se již v embryonální fázi a mají od narození až do smrti nenahraditelný význam. Díky smyslům tedy můžeme vnímat sebe sama a okolní svět. Aby se dítě zdárně vyvíjelo po narození, je odkázáno na trvalý přísun podnětů. Ten je předpokladem vývoje diferencovaných mozkových struktur. Kognitivní vývoj si nelze představit bez prodělané zkušenosti s pohybem. Kognitivní vývoj zahrnuje vnímání, myšlení, pozornost, rozvoj řeči a také doprovodných emocionálních a sociálních procesů. Je tedy potřeba poskytnout a umožnit i dítěti s vrozeným postižením dostatek pohybových zkušeností.
Více se o bazální stimulaci dozvíte na www.bazalni-stimulace.cz