Ve škole pracuji jako fyzioterapeutka s dětmi s mentálním a tělesným postižením. Každé dítě je zcela individuální – má své potřeby, možnosti a tempo. To, co funguje u jednoho, nemusí vyhovovat jinému. Právě tato různorodost je pro mě naplňující a zároveň mě motivuje hledat způsoby, jak dětem pomoci a podpořit jejich rozvoj.
Cílem fyzioterapie je zlepšení pohybových funkcí, úleva od bolesti, zlepšení jemné i hrubé motoriky, nácvik chůze, vertikalizace, posílení svalové síly, orientace v prostoru, zlepšení rovnováhy a obratnosti. Často se zaměřujeme také na nácvik lepšího stereotypu chůze – aby byl pohyb plynulejší, bezpečnější a méně namáhavý.
Škola poskytuje skvělé podmínky pro cvičení. Máme vlastní cvičebnu vybavenou širokou škálou pomůcek, které využíváme podle potřeb jednotlivých dětí. Díky tomu můžeme terapii přizpůsobit nejen konkrétním obtížím, ale také tomu, co dítě baví a co ho motivuje k pohybu.
Děti jsou moc hodné a často mají chuť spolupracovat – jen je potřeba je správně zaujmout. Výzvou i radostí je proto vymýšlet taková cvičení, která je budou bavit a přirozeně je povedou k pohybu. Snažím se, aby fyzioterapie nebyla jen „rehabilitace“, ale také zábava, při které dítě získává nové dovednosti a sebevědomí.
Spolupracuji úzce s učiteli, asistenty i rodiči, abychom mohli děti podpořit co nejkomplexněji – ve škole i doma. Fyzioterapie ve školním prostředí má tu výhodu, že ji můžeme přirozeně začlenit do běžného dne dítěte.
Logopedie
V naší škole poskytujeme odbornou logopedickou péči, která vychází z individuálních potřeb každého žáka. Každé dítě je jedinečné – a právě proto klademe důraz na individuální a komplexní přístup, který respektuje osobnost, schopnosti i tempo každého žáka.
Logopedická péče je nedílnou součástí všestranného rozvoje. Pracujeme nejen na rozvoji komunikačních dovedností, ale také na rozvoji zrakového a sluchového vnímání, hrubé a jemné motoriky, orientace v čase a prostoru, matematických představ, sociálních dovedností a mnoho dalšího.
Součástí naší práce je i využití alternativní a augmentativní komunikace (AAK) – například obrázků, piktogramů, fotografií, gest, Znaku do řeči nebo VOKS – které pomáhají dětem s výraznými obtížemi ve verbální komunikaci najít svůj vlastní způsob, jak se dorozumět s okolím. Při práce také zařazujeme prvky z HANDLE přístupu.
Velký důraz klademe také na multisenzoriální přístup, který zapojuje více smyslů najednou. Kombinací zrakových, sluchových, hmatových i pohybových podnětů podporujeme lepší zapamatování, porozumění a aktivní zapojení dětí do logopedických aktivit.
Naší prioritou je vytvářet bezpečné, podnětné a motivující prostředí, kde děti zažívají úspěch a radost z pokroků v komunikaci.
Solná jeskyně
Pobyt v solné jeskyni uměle vytváří mořské mikroklima a využívá se za účelem léčení a relaxace. Solná jeskyně je vytvořena kombinací čistě přírodních mořských solí z Mrtvého a Černého moře. Celý interiér obsahuje více než 14 tun soli. Sůl Galos se skládá z 80 % z NaCl (chlorid sodný). Ten hraje klíčovou roli ve spoustě fyziologických procesů našeho těla. Udržuje stálý krevní tlak a reguluje nervovou soustavu.
Kromě toho sůl Galos obsahuje:
sodík- udržuje rovnováhu pH v organismu, osmotického tlaku a energii buněk
fluor- zesiluje kosti a zuby, stimuluje odolnost
draslík- udržuje rovnováhu pH v organismu, osmotického tlaku a energii buněk, stabilizuje práci srdce, zlepšuje koordinaci pohybu
brom- zlepšuje usínání, působí proti chvění, snižuje krevní tlak
vápník- zvyšuje odolnost organismu, normalizuje nervový vegetační systém, působí protialergicky, resiluje kosti a zuby
měď- upravuje funkci krvetvorby, způsobuje zvyšování hemoglobinu v krvi, snižuje hladinu cukru, urychluje srůstání kostí, má znecitlivující a protizánětlivé účinky
magnézium- urychluje předávání nervových impulzů do svalů a působí na uvolňování hladkých svalů, má utišující a znecitlivující vlastnosti, urychluje hojení ran, snižuje krevní tlak a také působí proti chvění organismu
Návštěvy solných jeskyní pomáhají při léčení následujících onemocnění:
alergie
choroby krevního oběhu
revma
onemocnění imunitního systému
astma
kožní onemocnění
špatná funkce štítné žlázy
nervové a depresivní stavy
nemoci horních dýchacích cest
Jedna hodina strávená v solné jeskyni se zhruba rovná třídennímu pobytu u moře.