Máme rádi zvířata
Název jednoletého programu: Integrace žáků se specifickými potřebami a žáků běžných základních škol.
Cíl programu:
Rozšířit spolupráci ZŠ speciální NONA, o.p.s. s běžnou základní školou v Novém Městě nad Metují formou společných setkávání, která proběhnou ve čtyřech na sebe navazujících etapách. Posílit integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků běžné ZŠ při společné akci mimo naše město (výlet), při sledování práce velkých pomocníků člověka – psů na naší zahradě i při vzájemné spolupráci ve známém prostředí školy a konečně i v městském zařízení v Novém Městě nad Metují.
Pěstovat tak u všech zúčastněných žáků potřebu vzájemné sounáležitosti, pomoci, tolerance, ohleduplnosti, porozumění a kamarádských vztahů.
Popis programu:
Program „Máme rádi zvířata“ je zaměřen na spolupráci žáků speciální školy a žáků 6.A ZŠ Komenského Nové Město nad Metují při různých aktivitách. Tento program bude svým obsahem přispívat i k rozvoji environmentální výchovy žáků v oblasti rozvoje kladného vztahu ke zvířatům, ochraně zvířat a správné péče o ně.
Program bude probíhat v pěti navazujících etapách, každá etapa bude společným setkáním. Vždy bude plněn určený výchovný cíl.
- etapa (setkání) – květen 2008: Společný výlet do ZOO v Liberci
- etapa (setkání) – září 2008: Společné setkání na Zahradě NONA „Pes je náš kamarád“
- etapa (setkání) – říjen 2008: Společné výtvarné dílny „Co jsme všechno viděli“
- etapa (setkání) – listopad 2008: Instalace výstavy výtvarných prací žáků obou škol a její vernisáž
Domeček plný koleček
K poskytování kvalitní výchovy a vzdělávání pro děti s těžkým mentálním a kombinovaným postižením je třeba zajistit odpovídající a kvalitní kompenzační pomůcky.
Aby mohlo množství kompenzačních pomůcek dobře a co nejdéle pomáhat našim žákům, je třeba se o ně dobře starat a vhodně ukládat. Proto byla vypracována studie přístřešku, který by splňoval naše požadavky a korespondoval se stávajícím přístřeškem vstupních prostor školy a výtahové plošiny. Oslovili jsme firmy, které by provedly realizaci přístřešku. Podali jsme projekt s žádostí o grant na Nadaci O2.
S napětím jsme čekali na výsledky výběrového řízení. A byli jsme velice rádi, když nám přišla z Nadace O2 zpráva, že máme přijet do Prahy na slavnostní podepisování darovacích smluv. Přijeli jsme do Kongresového centra z různých zařízení a organizací z celé republiky. A nikdo zatím netušil, kolik peněz komise Nadace O2 komu přidělila. Bylo to krásné a inspirativní setkání a v poslední fázi i velice radostné. Přivezli jsme domů symbolický šek na 300 000 Kč.
Díky Nadaci O2, která naší škole darovala potřebné finanční prostředky, jsme mohli na jaře 2009 „Domeček plný koleček“ nechat postavit.
Snoezelen
V lednu 2012 jsme dokončili realizaci psychorehabilitační místnosti snoezelen. Díky této místnosti může škola nabídnout další terapii, která usnadňuje dětem vnímání a učení.
Není jednoduché pracovat s dětmi, natož pak s dospělými, kteří nereagují takzvaným „normálním způsobem“. Nevíme a neumíme přesně zjistit, co ve skutečnosti člověk s těžkým mentálním postižením vnímá, jak přemýšlí, co cítí, a zda je pro něj důležité to, co je důležité pro nás zdravé. Tento fakt v našem životě nezměníme. Ovšem co je stejné pro život každého člověka, je dostatek všemožných podnětů. Díky nim rosteme, vyvíjíme se a měníme. Toto umožňuje Snoezelen díky podnětnosti prostředí, která je mnohem vyšší než v prostředí běžném. Multismyslovost je zde vytvořená uměle a individuálně. Cílem Snoezelenu je vytvoření prostředí, které je naprosto odlišné, zážitkové, neočekávané, prostředí, které dokáže vyřešit konkrétní a individuální problémy člověka.
Snoezelen – kombinace dvou holandských slov – snuffelen – cítit, čichat a doezelen – dřímat, pospávat, pobývat, relaxovat. Je zde nesčetně podnětů smyslových – zrakových, sluchových, čichových, hmatových. Jde tedy o rozvoj primárních smyslů a percepce.
Principem je vytvoření bezpečného stimulujícího prostředí, které nabízí příjemnou atmosféru a smyslové podněty. Prostředí plní funkci relaxační (cílem je celkové uvolnění navozené teplem, vůní, hudbou, tlumeným osvětlením ad.), poznávací (klientům umožňuje např. přemisťovat se, lézt, houpat se, schovávat se, objevovat), interakční (stimuluje a vybízí k aktivitě, např. spustit masážní stroj, zhasnout).
Metodu snoezelen lze označit jako terapii, sloužící pro podporu vnímání, relaxace, rozvíjí představivost, navazuje a upevňuje sociální vztahy a komunikaci. V edukačním procesu slouží také jako podpůrné pedagogické opatření, zprostředkovává základní zkušenosti těla, rozvíjí motoriku, podporuje rozvoj v oblasti vnímání, poznávání a emocionality. Zároveň může sloužit jako nabídka pro trávení volného času, ke zklidnění a k relaxaci. Umožňuje vystoupit z běžného prostředí do bezpečných prostor, kde může klient dobrovolně využít nabízených smyslových podnětů a kde „se nic nemusí a vše je dovoleno“.
Účinky
Pobyt v prostorách snoezelenu efektivně působí na zdraví klienta, uvolňuje, uklidňuje, odstraňuje strach, vnitřně člověka organizuje, vyvolává pocity jistoty, ale současně aktivuje, probouzí zájem, řídí a uspořádává podněty a nové zkušenosti.
Cíle koncepce Snoezelenu:
-rozvoj vnímání, emocionality, poznávání, komunikace a motoriky
-rozvoj seberegulace a harmonizace osobnosti
-změny v pozornosti a koncentraci dítěte
-pokles agresivního chování
-posilování rovnováhy mezi uvolněním a aktivací jedince
-pozitivní socializace a integrace v sociálních strukturách
„Čím větším počtem smyslů se vtiskne nějaká představa do duše, tím jistěji se s ní seznamujeme a pevněji si ji podržíme“ Jan Amos Komenský